11/1 2017
Her er svaret på hvorfor kendskab til målgruppen betaler sig
Jeg kender Suraj. Han bor i det farverige Delhi, Indiens næststørste storbyområde med et indbyggertal på knap 17 mill. Suraj ejer en tekstilvirksomhed med 400 ansatte. Bjarne fra Vejen i Sønderjylland handler med tekstiler. Han kender også Suraj.
Sådan startede samarbejdet
Telefonen ringer: "Dav, det er Bjarne Brændgaard, Vejen...". Telefonen ringer igen "Hallo, this is Suraj Bahtia, India..." Det var starten på et forrygende godt samarbejde der startede i januar 2016, med danske Brændgaard Textile Agency, den Indiske tekstil virksomhed Universal Knitwears og undertegnede.
Siden medio december, har jeg arbejdet med et nyt katalog til Universal Knitwears. Mit kontor har været fyldt med 260 puder og plaider, der skulle fotograferes og bruges til kataloget.
Der var tryk på. Helligdagene blev indraget og aftenerne taget i brug. Dagen inden åbningen af messen i Frankfurt, landede de færdige kataloger, som lovet, i armene på en glad inder.
Det er SÅ klogt tænkt
Det kan undre de fleste, hvorfor en Indisk virksomhed vælger, at bruge en dansk virksomhed til deres katalogproduktion – her tænker jeg specielt på de meget højere omkostninger til design, opsætning, foto m.m.
Det svar jeg har fået er "Our primary sale goes to Scandinavian countries and our products are highly quality standard. We want to expand in the Scandinavian market, therefore we want a quality catalogue that appeals to that market. We have tryed with designers from our own contry - they think the indian way - you think the Scandinavian way".
– og så er det ikke længere svært at forstå.
Suraj har lavet en investering - nok den bedste inden for markedsføring. Han ved hvor vigtigt det er, at kende sin målgruppe.
Efter første års succes med Universals katalog, som var med til at generere en markant meromsætning, har de i år også valgt at firdoble katalogets sideantal.
Nach Frankfurt
I morgen kl. 10.40 sidder jeg i et fly på vej til Frankfurt, og glæder mig til at se Universal Knitwears 150 kvm store messestand på Heimtextile. Og jeg glæder mig over, at have leveret et produkt, som er med til at give min kunde vind i sejlene.